Konstytucja dla kosmosu

Anna Pichura

Bez/granicznie


„Wyobraź sobie przestrzeń, w której jeszcze nikt nie był, której granice trudno wyznaczyć. Niewiele o niej wiesz, ale przeczuwasz, że znajdziesz tam ogromne zasoby, że otworzą się przed Tobą niewyobrażalne dotychczas możliwości. Wyobraź sobie, że ta przestrzeń lada moment stanie się dostępna. Nie tylko dla Ciebie.

Nikt tam jeszcze nie był, nie obowiązują̨ w niej żadne reguły. To niebezpieczne? Może lepiej stworzyć je dla siebie i innych teraz? Pamiętaj, że prawo nie działa wstecz, dlatego Ty i Twoja grupa musicie przewidzieć́ rożne możliwości, przygotować́ się na działania osób, które chcą dobrze i tych, które nie oglądają się na innych.”

 

Kosmos to metafora świata przyszłości, który za kilkanaście lat współtworzyć będą uczestniczki i uczestnicy warsztatów – dziś dzieci, z których najmłodsze ma 8, a najstarsze 12 lat. Jakie nadzieje i obawy towarzyszą ich wyobrażeniom o przyszłości? Co zdaje się ważne, a co drugorzędne?

 

Odpowiedzi na te pytania szukaliśmy poprzez zabawę: każda osoba otrzymała obiekt przypominający planetę, pierścień planety lub asteroidę, o którym mogła ułożyć dowolną opowieść. Kolorowe wzory na prezentowanych obiektach oznaczają pustynie, lasy, ogromny bluszcz, którego należy się wystrzegać, kratery wypełnione malutkimi miastami malutkich ludzików. W tej skali nie wszystko widać, np. trudno dostrzec wytwory cywilizacji bakterii obdarzonych inteligencją 6-letnich dzieci czy bezwzględne roboty-gilotyny na usługach pewnego chłopca sprawującego władzę absolutną. Wyimaginowane losy tych obiektów, zamieszkujących je istot oraz ich relacji z sąsiadami posłużyły jako punkt wyjścia do dyskusji, niekiedy bardzo burzliwych, i tworzenia reguł nowego świata.

 

Uczestniczki i uczestnicy: Małgorzata, Lena, Oskar, Anastazja, Antonina, Apolonia, Estera, Nevena, Mikołaj, Filip, Kuba, Gustaw, Maurycy, Mikołaj, Tymon, Jan, Krzysztof, Szymon ze Szkoły Demokratycznej w Łodzi

 

 

ANNA PICHURA

Studentka Środowiskowych Studiów Doktoranckich na ASP w Krakowie, gdzie realizuje projekt poświęconym sztuce partycypacyjnej i zaangażowanej społecznie pod opieką artystyczną Grzegorza Sztwiertni. Podejmuje tematy związane z migracją, samoorganizacją, solidarnością społeczną. Asystentka w Katedrze Multimediów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Posługuje się medium wideo, tekstem, tworzy instalacje w przestrzeni publicznej. W 2017 r. odbyła staż w aneducation documenta14 w Kassel w zespole Juliane Gallo. Działalność edukacyjną, podejmowaną we współpracy z różnymi instytucjami, uważa za jeden z najważniejszych obszarów swojej aktywności. Mieszka i pracuje w Krakowie.