WSZYSTKOŻERCY

29.05.-09.08.2019

 

„Wszystkożercy” Krzysztofa Franaszka to autorska wizja artysty na temat współczesnych mieszkańców wielkich miast – tytułowych Wszystkożerców – oraz ich otoczenia. Instalacja, na którą składają się rzeźby ze stali, mosiądzu, obiekty wykonane w technologii druku 3D i fotografie opowiada o współczesnych postawach i wartościach, wysokim tempie życia, pogoni za sukcesem, wszechobecnym konsumpcjonizmie.

 

Byt tytułowych Wszystkożerców opiera się na pierwotnych instynktach i walce o przetrwanie. Ich naturalnym środowiskiem jest miejska dżungla, która rządzi się swoimi prawami i własnym rytmem. Dążenie do wysokiej jakości życia i statusu społecznego dawno już przerosło u Wszystkożerców zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych. Wraz ze wzrostem ich ambicji, to dążenie staje się bezrefleksyjne, a egoizm bierze górę nad empatią wobec innych i środowiska.

 

Rzeźby z metalu – ostre kompozycje, symbole zmagań człowieka w cyklu życia i śmierci, przypominają zęby i ostrza, niczym narzędzia drapieżców. Atrakcyjne wizualnie, dopracowane w szczegółach abstrakcyjne formy budzą niepokój i poczucie zagrożenia. Drapieżnikiem jest tu także, wydrukowana w technologii 3D, rosiczka, która wbrew logice prawa natury, oddzielona została od swojej ofiary szczelnie zamkniętym kloszem z pleksiglasu.

 

Eksponowane w podświetlanych kasetonach fotografie zwracają uwagę na problem nadprodukcji żywności i dóbr. Miarowe, pulsujące światło w zaciemnionych wnętrzach poszczególnych modułów galerii wprowadza obrazy przeładowanych wnętrz hipermarketów, witryn sklepowych i skomasowanych odpadków na wysypiskach śmieci w hipnotyczny ruch. Fotografie balansują na granicy abstrakcji i dokumentu. W środku tak sportretowanego krajobrazu miejskiego znalazła się rzeźba współczesnego Wszystkożercy w pośpiechu pochłaniającego hamburgera.

 

Franaszek podejmuje temat konsekwencji współczesnej kultury konsumpcjonizmu, w której rosnący indywidualizm i niezdrowa pogoń za lepszym zaburzają funkcjonowanie we wspólnocie, a w połączeniu z ogólną atomizacją społeczeństwa stanowią zagrożenie dla i tak silnie już eksploatowanego środowiska. Mocny język wizualny Franaszka, zabarwiony ironią i humorem, sprawia, że zarysowany we „Wszystkożercach” obraz rzeczywistości, skłania nie tylko do refleksji, lecz także do podjęcia świadomego działania.

 

Krzysztof Franaszek ur. 1981 w Lublinie, mieszka i pracuje w Warszawie. Artysta tworzy rzeźby, obiekty, instalacje i rysunki. Jest absolwentem Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom w 2006), doktorem sztuk pięknych (2013). Był stypendystą w pracowni Christiana Jankowskiego na Staatliche Akademie der Bildenden Künste w Stuttgarcie (2005) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009, 2018). Swoje dzieła prezentował w ramach wystaw indywidualnych m. in. w CSW Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Galerii Le Guern, Galerii Studio. Uczestniczył w kilkunastu pokazach zbiorowych i projektach w Polsce, Niemczech, Holandii, USA, Rosji, na Litwie, Ukrainie, Bangladeszu i w Indiach. Od 2006 r. jest pracownikiem macierzystej uczelni.

 

Artysta: Krzysztof Franaszek
Kuratorka: Olga Guzik-Podlewska
Partner: Galeria Le Guern
Organizator: Fundacja Sztuka w Mieście, Ghelamco Poland