Kocham Warszawę

Pewnego grudniowego wieczoru 2014 roku, na elewacji wieżowca Warsaw Spire – wtedy jeszcze w budowie – na wysokości 130 metrów pojawił się świecący napis: KOCHAM WARSZAWĘ. Ledon (neon wykonany z oświetlenia LED) był olbrzymi; miał ponad 20 metrów długości. Każda z liter napisu była wysoka na 3 metry. Hasło było widoczne z odległych punktów stolicy.

Inspiracje dla idei afirmacji stolicy Polski w formie znaku – symbolu, znane są na całym świecie. Niemal każdy kojarzy hasło „I LOVE NY” promujące miasto i stan Nowy Jork od lat 70. XX wieku, czy napis „I amsterdam” z 2004 roku, postawiony w formie olbrzymiego napisu za Rijksmuseum (a później także na amsterdamskim lotnisku Schiphol).

Budując swój pierwszy wieżowiec, Ghelamco postawiło na otwarty, przyjazny komunikat: Kocham Warszawę. Hasło związane jest nie tyle z działalnością firmy, co ze stolicą i jej dynamicznym rozwojem. Po ukończeniu Warsaw Spire znak pojawił się w nowej odsłonie na placu Europejskim. Znajdziesz go na nim do dnia dzisiejszego.

W czasie pierwszej odsłony znaku, spytaliśmy mieszkańców stolicy za co kochają Warszawę. Usłyszeliśmy: „za różnorodność; za możliwości, które daje; za nocne życie; za cudownych ludzi; za ciekawe miejsca”. I właśnie takie miejsca stara się promować i współtworzyć powołana w 2014 roku przez Ghelamco Fundacja Sztuka w Mieście. Fundacja prowadzi działania edukacyjne i kulturalne, organizuje seminaria, koncerty czy warsztaty projektowania. Przygotowuje także cyklicznie niespodzianki dla dzieci i młodzieży w postaci pamiątek, kolorowanek, projektów modeli typu DIY związanych ze stolicą.

W 2016 roku na placu Europejskim otwarto galerię sztuki Art Walk. Fundacja zorganizowała w niej 16 oryginalnych wystaw. Powstały we współpracy z 10 kuratorkami i kuratorami oraz ponad 60 artystkami i artystami. Galeria promująca głos młodych twórczyń i twórców umożliwia dzielenie się sztuką w unikalny sposób – poza murami muzeów czy „klasycznych” galerii.

Kocham Warszawę stało się klamrą spinającą bogaty program działań na placu Europejskim. Turnieje gry w boule, kino letnie, strefa kibica czy lodowisko to tylko niektóre z realizowanych tu aktywności. Niniejsza wystawa prezentuje „cegiełkę”, jaką w rozwój i przemiany stolicy dołożyło na przestrzeni ostatnich lat Ghelamco. Ekspozycja wiąże się z raportem z szerszej, trzydziestoletniej działalności prospołecznej inwestora, który jako fundator, organizator, partner oraz sponsor wniósł wkład w rozwój Warszawy jako miejsca przyjaznego do życia.

12.2021 – 04.2022

Artyści: Dolce Luce (Ola Munzar i Grzegorz Sobolewski), Olin Gutowski, Kamila Mróz
Koordynatorka: Karolina Wlazło-Malinowska
Produkcja: R&D Marketing Solutions
Organizator: Fundacja Sztuka w Mieście, Ghelamco

Zdjęcia i dokumentacja wideo: Media Mafia