Nie sposób jest myśleć o nowoczesnym mieście i jego architekturze, bez spojrzenia w materialną historię tego miejsca. Historię tę można opowiedzieć poprzez zabytkowe budynki, starodawne pomniki, cenne przedmioty, doniosłe dokumenty czy ważne relacje świadków wydarzeń. Ale przeszłość danego miejsca można zobaczyć także w neonach, szyldach, reklamach, plakatach, broszurach i ulotkach – drobnych elementach wizualnych związanych z życiem ludzi i ich codzienną aktywnością.
Najbardziej efemeryczną i jednocześnie ważną częścią komunikacji wizualnej są znaki graficzne (współcześnie nazywane logatypami). Abstrakcyjne symbole i plastyczne metafory i graficzne skróty są jak pojedyncze sylaby czy litery wizualnego systemu językowego, w których jak w soczewce odbija się historia miasta.
W czasach komunistycznej Polski symbole graficzne dla instytucji, przedsiębiorstw i organizacji tworzono z powodów bardzo proziacznych – chodziło o proste oznaczenia i poinformowania o nowych przedsięwzięciach. Wraz z upływem czasu znaki z tej epoki potrafią wywoływać odmienne skojarzenia, nieść ze sobą nowe emocje i nabierać zupełnie innych znaczeń. Kiedyś znaki, szyldy, neony były dla nas jak stemple i drogowskazy w mieście. Obecnie istnieją już tylko w pamięci i wspomieniach ludzi. Sklepy, biura czy fabryki, dla których były stworzone, w większości już nie istnieją, a reklama opanowała całkowicie place i ulice miast.
Do ekspozycji wybrano projekty znaków graficznych stworzonych w okresie pomiędzy 1945 a 1989 rokiem. Są to między innymi takie realizacje, jak znak Hali Mirowskiej, Domu Towarowego „Smyk”, Filharmonii Narodowej, Międzynarodowych Targów Książki, Towarzystwa Przyjaciół Warszawy, Mody Polskiej czy wydawnictwa Czytelnik. Autorami projektów są najlepsi projektanci tego okresu tego okresu jak Ryszard Bojar, Roman Duszek, Karol Śliwka, Stanisław Töpfer czy Wojciech Zamecznik.
Wystawa „Warszawskie Symbole” ukazuje historię stolicy poprzez najlepsze i najbardziej oryginalne znaki graficzne stworzone dla instytucji, organizacji i przedsiębiorstw związanych z historią Warszawy.
Projektanci: Maciej Buszewicz, Antoni Cetnarowski, Roman Duszek,
Witold Janowski, Jerzy Jaworski, Karol Śliwka, Henryk Tomaszewski,
Jerzy Treutler, Stanisław Töpfer, Wojciech Zamecznik.
Kurator: Rene Wawrzkiewicz
Teksty: Magda Roszkowska
Współpraca: Patryk Hardziej, Marta Kowalska, Kaja Stępkowska, Artur Szczęsny, Karolina Wlazło-Malinowska
Tłumaczenia: Agnieszka Mrowińska, Scotia Gilroy
Projekt wystawa powstała we współpracy z projektem „Symbol To Logo”: www.symboltologo.com
Organizator: Fundacja Sztuka w Mieście
Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie było pierwszą tego typu imprezą na świecie. Środowisko polskich grafików od początku lat 60. dyskutowało o pomyśle stworzenia międzynarodowego cyklicznego konkursu zdającego sprawę z globalnej kondycji grafiki plakatowej. Głównym inicjatorem wprowadzenia tej idei w życie był Józef Mroszczak, późniejszy wieloletni organizator biennale. Pierwsza edycja odbyła się w 1966 roku.
WITOLD JANOWSKI
Instytut Wzornictwa Przemysłowego, 1963
W powojennej Polsce odbudowującej swoje miasta z gruzów istniało duże zapotrzebowanie na specjalistów, którzy nadadzą tym działaniom sens. Dlatego już w 1950 roku z inicjatywy Wandy Telakowskiej powołano Instytut Wzornictwa Przemysłowego – jednostkę naukowo-badawczą mającą na celu podniesienie poziomu estetyki produkowanych przedmiotów oraz określenie zakresu potrzeb konsumentów.
KAROL ŚLIWKA
Warszawska Fabryka Mydła i Kosmetyków „Uroda”, 1967
Historia Warszawskiej Fabryki Mydła i Kosmetyków „Uroda” sięga 1899 roku, kiedy pod nazwą „Praga” na ulicy Szwedzkiej rozpoczęło działalność Towarzystwo Akcyjne Fabryki Produktów Chemicznych. Na początku przedsiębiorstwo produkowało głównie wosk do podłóg i pasty do butów, by w dwudziestoleciu międzywojennym zmienić pro l i wypuścić na rynek pierwsze mydła i proszki do prania.
JERZY TREUTLER
Moda Polska, 1958
W krajach socjalistycznych nawet wygląd obywateli określały pewne dyrektywy. W latach 50. kuźnię modowych trendów stanowiły Międzynarodowe Targi Ubioru w Lipsku, w których jako przedstawicielka z Polski uczestniczyła Jadwiga Grabowska. Po powrocie do kraju zdołała przekonać partyjnych dygnitarzy, że moda może być wizytówką rodzimego przemysłu lekkiego.
Karol Śliwka
Towarzystwo Przyjaciół Warszawy, 1968
Towarzystwo Przyjaciół Warszawy to społeczna inicjatywa zrzeszająca ludzi pragnących działać na rzecz stolicy i jej mieszkańców. Jego założycielami byli wybitni historycy tacy jak Stanisław Lorentz, Stanisław Herbst, Juliusz Wiktor Gomulicki czy Janusz Durko.
KAROL ŚLIWKA
Instytut Matki i Dziecka, 1980
Instytut Matki i Dziecka to funkcjonujący od ponad 60 lat szpital specjalistyczny zajmujący się leczeniem matek, dzieci i młodzieży. Został powołany, by przeciwdziałać wysokiej zachorowalności na choroby zakaźne oraz walczyć z okołoporodową śmiercią matek i dzieci.
WITOLD JANOWSKI
Międzynarodowe Targi Książki, 1963
Międzynarodowe Targi Książki zostały po raz pierwszy zorganizowane w 1956 roku w Poznaniu, po dwóch latach przeniosły się do Warszawy i odtąd co roku odbywały się w Pałacu Kultury i Nauki.
KAROL ŚLIWKA
Dom Towarowy „Smyk”, 1976
Choć budynek Domu Towarowego „Smyk” powstał w latach 1949–52, gdy w Polsce obowiązywał socrealizm, stanowi on jeden z najbardziej śmiałych, późnomodernistycznych manifestów nowoczesności.
JAN HOLLENDER
Centrala Handlu Zagranicznego „UNIVERSAL” w czasach PRL stanowiła jedno z wiodących państwowych przedsiębiorstw pośredniczących w imporcie i eksporcie towarów. Ze względu na charakter działalności oprócz zwykłych pracowników pod przykrywką pracowali tu też agenci Służby Bezpieczeństwa.
jednoczenie Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego „UNITRA” było działającą od 1961 roku jednostką organizacyjną zrzeszającą producentów elektroniki użytkowej, m.in. Radmor, Tonsil czy Diora, którzy pod wspólną marką produkowali zegarki, radia, magnetofony, głośniki, kolumny, a nawet telewizory. Marka posiadała własny dział badawczo-rozwojowy, w którym były opracowywane i testowane innowacyjne technologie i nowe modele produktów.
STANISŁAW TÖPFER
Filharmonia Narodowa, 1955
Pierwotny gmach Filharmonii Narodowej powstał już w 1901 roku. Twórcą eklektycznego budynku wzorowanego na Operze Paryskiej był Karol Kozłowski. W jej siedzibie koncertowali najsłynniejsi ówcześni artyści, odbywały się też międzynarodowe konkursy pianistyczne i skrzypcowe oraz festiwale muzyki współczesnej.
STANISŁAW TÖPFER
Teatr Wielki, 1962
W miejscu, gdzie dziś znajduje się Teatr Wielki, funkcjonował kiedyś kompleks handlowo-usługowy Marywil. W latach 30. XIX wieku został wyburzony i zastąpiony przez gmach teatralny w stylu klasycystycznym zaprojektowany przez Antonia Corazziego.
ROMAN DUSZEK
Hala Mirowska, 1962
Hala Mirowska to jedna z dwóch bliźniaczych hal targowych wybudowanych w latach 1899–1901 w miejscu dawnych koszar Gwardii Konnej Koronnej. Jej nazwa pochodzi od nazwiska generała Wilhelma Miera dowodzącego gwardzistami.
JERZY JAWORSKI
Związek Polskich Artystów Plastyków, 1958
Związek Polskich Artystów Plastyków powstał, by wspierać i promować działalność twórczą swoich członków. Założyli go Tytus Czyżewski oraz Zbigniew i Andrzej Pronaszkowie w Krakowie w 1911 roku. Na początku związek liczył jedynie 112 członków. W PRL ZPAP podlegał pod struktury państwowe, ale wciąż był bardzo aktywny i prowadził galerie w kilkudziesięciu miastach w Polsce.
ROMAN DUSZEK
Hotel „Victoria”, 1976
Hotel Victoria jeden z symboli „otwartości i nowoczesności” epoki Gierka, przez lata funkcjonował w wyobraźni Polaków jako namiastka zachodniego luksusu. Zespół Kombi śpiewał o nim piosenkę, a porucznik Borewicz z serialu 07 zgłoś się dopadał w jego korytarzach groźnych przestępców.
HENRYK TOMASZEWSKI
Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, 1945
Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik” została założona w 1944 roku w Lublinie, by rok później przenieść swoją siedzibę do Warszawy. Jest to najstarsze powojenne wydawnictwo w Polsce. W pierwszych latach „Czytelnik” zakładał biblioteki i księgarnie, a także odpowiadał za ukazywanie się takich tytułów prasowych jak „Rzeczpospolita”, „Życie Warszawy”, „Przekrój” czy „Przyjaciółka”.
MACIEJ BUSZEWICZ
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 1991
Decyzja o przekazaniu odbudowanego Zamku Ujazdowskiego na potrzeby nowej instytucji sztuki została podjęta przez władzę jeszcze przed stanem wojennym. Centrum Sztuki Współczesnej ZUJ otwarto jednak dopiero w 1985 roku. Instytucja miała nie tylko zajmować się prezentowaniem sztuki współczesnej, ale też prowadzić jej dokumentację, rozwijać krytykę artystyczną oraz współpracować na arenie międzynarodowej.
Prace powstałe w wyniku warsztatów projektowych „Jak zaprojektować logo miejsca w 48 godzin”
W dniach 23-24 września 2017, w ramach działań towarzyszących wystawie „Warszawskie Symbole”, fundacja Sztuka w Mieście zorganizowała warsztaty projektowe zatytułowane „Jak zaprojektować logo miejsca w 48 godzin”. Działanie poprowadził projektant graficzny i kurator wystawy Rene Wawrzkiewicz. W ciągu dwóch dni uczestnicy warsztatów zaprojektowali dwanaście propozycji logotypów dedykowanych przestrzeni placu Europejskiego w Warszawie. Uczestnicy warsztatów: Marta Bajena, Emilia Bińkowska, Mateusz Dudkowski, Agnieszka Kotowska, Magdalena Królikowska, Agnieszka Kwiatkowska, Agnieszka Madej, Sebastian Mazur, Wojciech Pietrzak, Alpha Sanneh, Mateusz Sieniewicz, Izabela Skolmowska, Maja Sutkowska, Anna Wilczyńska, Maria Zielińska.
Układ prezentacji każdej pracy
po lewej stronie: wybrane dwa szkice
po prawej stronie: projekt logotypu
na dole: twórca projektu